На сьогодні ефективним інструментом захисту бізнесу від копіювання та репутаційних втрат є реєстрація торгової марки (ТМ). Ця процедура допоможе споживачеві безпомилково відрізнити конкретну компанію від інших, а самому бізнесу захиститися від несумлінних конкурентів, індивідуалізувати себе та свій товар/послугу.
Реєструвати торговельну марку необхідно у кожній країні, де планується ведення комерційної діяльності. Як вказує адвокат з інтелектуальної власності юридичної компанії Альва Прайвесі, термін реєстрації в нашій країні займає досить багато часу (в середньому 1,5 роки), адже ця процедура полягає в проходженні формальної та кваліфікаційної експертизи, та відбувається в декілька етапів.
Якими бувають торговельні марки?
Знаки для товарів і послуг поділяються на основні та нетрадиційні:
- До основних належать: словесні, графічні та комбіновані ТМ.
- До нетрадиційних належать: знаки-кольори, об'ємні, голографічні, звукові, смакові, нюхові та рухові знаки.
Слід зазначити, що офіційна фіксація певного товарного знаку за конкретним брендом – це кропітка робота юриста з реєстрації ТМ, та, зазвичай, оформлення традиційних знаків для товарів/послуг більш поширене в світі. А ось щодо нетрадиційних типів марок, то така процедура досить складна і нерідко безуспішна.
Проте, як показує практика юристів Альва Прайвесі, торговельною маркою може виступити та бути зареєстровано будь-що, якщо це не суперечить законодавству країни і безсуперечно ідентифікує походження певного комерційного товару/послуги.
В яких випадках необхідна або бажана реєстрація торгової марки?
На початку життя кожна компанія отримує ім'я – фірмове найменування, а за необхідності – комерційне позначення. При успішному розвитку підприємницької діяльності продукти або послуги компанії стають відомими широкому колу споживачів, а бренд як окремий об'єкт інтелектуальної власності вже набуває певної вартості.
З цього часу й потрібна (або бажана) реєстрація торговельної марки. Саме ця процедура дозволяє законодавчо захистити досягнутий успіх від несумлінних конкурентів. Детальна інформація, що собою являє та яка буває торгова марка, а також покрокова інструкція як зареєструвати ТМ в Україні, доступні за вищезазначеним посиланням.
Реєстрація ТМ необхідна українському бізнесу, якщо:
- комерційна діяльність передбачає виробництво товарів чи надання послуг;
- є потреба та бажання захиститися від недобросовісної конкуренції;
- необхідно запобігти та унеможливити незаконне використання бренду, торгового знаку;
- необхідно розширювати ринки просування товарів/послуг;
- є бажання здобути конкурентні переваги;
- планується отримання інтернет-домену «.UA».
Офіційна реєстрація торгового знаку: ключові переваги для бізнесу
Компанії по всьому світу приділяють особливу увагу реєстрації торговельних марок, за винятком локального малого бізнесу. Причиною популярності такої процедури за словами спеціалістів Альва Прайвесі є ціла низка вагомих переваг:
- Виключне, ексклюзивне право використання (власник знака/марки має виняткові права на його використання, а його незаконне використання іншими тягне за собою відповідальність згідно з законодавством).
- Ефективне вкладення коштів в інтелектуальну власність (зареєстрована ТМ має свою вартість, яка може суттєво зрости з часом, а також в подальшому може стати об'єктом для продажу).
- Впізнаваність підприємства, товару, послуги – це "супер-сила" компанії (як наслідок – розширення кількості споживачів і підвищення прибутку).
- Можливість розширення бізнесу за принципом франшизи (зазвичай франчайзинг – прерогатива саме відомих брендів та зареєстрованих товарних знаків).
- Якісний та ефективний захист від конкурентів (зареєстрований як ТМ бренд запобігає можливості випуску контрафакту несумлінними конкурентами, дії яких могли б призвести до втрати частини ринку, репутації, та як наслідок доходу компанії).