Loading...
Альва Прайвесі
Альва Прайвесі
Адвокатське об’єднання
Досвід, якість, конфіденційність
Пн-Пт з 09:00 до 19:00
0-800-604-613  (дзвінки - безкоштовні);
044-502-81-16; +38-067-777-89-01
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

  • адвокатське об'єднання ALVA PRIVACY

Як відкрити свій бізнес в Україні: основні правові аспекти

відкрити бізнес в Україні

Від вибору організаційно-правової форми суб'єкта підприємницької діяльності залежить не тільки початковий етап реєстрації, а також закладаються – структура бізнесу, вид оподаткування, регулювання конфліктних фінансових ситуацій з партнерами, обсяг відповідальності керівників, процедура ліквідації і т.і.

Якщо ви замислились як розпочати свій бізнес в Україні з нуля і правильно, незалежно від того буде це одноосібний або сімейний малий бізнес, середня фірма чи крупна компанія, то ця стаття для Вас.

Як обрати організаційно-правову форму бізнесу?

Першим має значення кількість людей, які збираються вести підприємницьку діяльність. Якщо це одна людина з метою дрібного бізнесу - швидше за все, вибирати треба організаційно-правову форму - фізична особа-підприємець (ФОП).

Ця форма господарювання, як правило, підходить тим, хто займається роздрібною торгівлею або надає послуги. Наприклад, кількість ФОП в IT-сфері зросла на 45% за останні 3 роки.

Підприємець як форма ведення бізнесу однією фізичною особою

відкриття фізичної особи-підприємця - ФОП

ФОП відповідає за своїми підприємницькими зобов'язаннями всім своїм майном. Це по суті - головний ризик ФОП. При цьому не має значення, використовувалося це майно для здійснення підприємницької діяльності або призначено для задоволення особистих чи побутових потреб цієї особи.

Якщо ж ФОП не може переоформити своє цінне майно, але прораховує фінансову ризиковість майбутнього бізнесу, то існує можливість навіть одній людині створити товариство з обмеженою відповідальністю (ТОВ). Але в цілому перевагу, що ТОВ можна визнати банкрутом через господарський суд, Кодекс України з процедур банкрутства, що вступив в силу з квітня 2019 року, нівелював.

ФОП при наявності супутніх умов неплатоспроможності і боргу понад 30 мінімальних заробітних плат теж може ініціювати процедуру банкрутства, отримавши в результаті списання боргів при позитивному рішенні суду. Так, якщо ФОП не оплатив за договорами поставки постачання товару, то після господарських судових процесів, виконавча служба в примусовому порядку може продати, наприклад, його авто в рахунок погашення боргів.

ТОВ – найоптимальніша форма для середнього бізнесу

створення товариства з обмеженою відповідальністю - ТОВ

Реєстрація, звітність, оподаткування ТОВ складніше і має сенс відкриття у таких випадках: якщо очікується річний дохід вище 5000000 грн.; партнери хочуть працювати за корпоративним договором; потенційні контрагенти не працюють з ФОПами, передбачається розширення штату (хоча ФОП 3 групи оподаткування не мають ліміту набору найнятих працівників); у випадках діяльності, яка заборонена ФОП, у т.ч. на єдиному податку.

ТОВ варто обирати тому бізнесу, який бажає вийти за рамки своєї майстерні чи торгової точки, хоче його збільшувати, а можливо, і продавати продукцію та надавати послуги за кордоном.

Відповідальність в рамках ТОВ обмежена – кожен учасник відповідає за зобов'язаннями лише в рамках своєї частки, яку він вклав. Це основний і найважливіший правовий аспект!

В цій формі господарювання можливий вихід учасника, який володіє часткою в розмірі менше 50%, будь-коли за його бажанням. Згода на це інших учасників в такому разі не вимагається. Необхідна лише нотаріальна заява такого учасника і реєстрація такої зміни в єдиному держреєстрі – ЄДР. При виході учасник має право на виплату, відповідно до ринкової вартості всіх часток учасників, пропорційну розміру його частки.

Як зареєструвати бізнес? Чи можна все зробити онлайн?

Реєстрація ФОП порівняно нескладна, можлива як при відвідуванні органів адміністративних послуг або ж онлайн.

Реєстрація фізичної особи-підприємця (ФОП)

державна реєстрація бізнесу онлайн

Для особистої або за дорученням подачі документів майбутньої ФОП необхідно визначитися з КВЕД (переконатися, що немає заборони на здійснення діяльності ФОП, а саме: діяльність у сфері азартних ігор, лотерей (крім розповсюдження лотерей), обмін іноземної валюти, управління підприємствами, фінансового посередництва, організації та проведення гастрольних заходів тощо, виключення, передбачені пп. 291.5.1. Податкового кодексу України).

Зауважимо, що КВЕД має відображати характер бізнесу. До прикладу, буде порушенням, якщо КВЕД – роздрібна торгівля косметичними засобами, а підприємець здійснює надання рекламних послуг.

У центрі надання адмінпослуг потрібно пред'явити і подати копії документів, що засвідчують особу, заповнити заяву про реєстрацію ФОП за формою 10, заповнити та подати заяву про застосування спрощеної системи оподаткування. Інакше таку заяву (останню) вже треба буде подавати в стислі терміни в податкові органи або ж буде вважатися, що ФОП вибрала загальну систему оподаткування.

Для реєстрації онлайн необхідно з електронним цифровим підписом (ЕЦП) увійти в «особистий кабінет» сайту Мін'юсту, створити і підписати ЕЦП заяву про реєстрацію ФОП та застосування спрощеної системи оподаткування, перевірити стан розгляду заяви.

Мін'юст реєстрація онлайн

До речі, щоб отримати ЕЦП наразі не потрібно довго чекати його «на флешці» від податкового органу. ЕЦП можна отримати за лічені хвилини на свій ПК, зокрема і за допомогою онлайн-кабінетів багатьох банків, послугами яких ви користуєтеся.

отримання електронного цифрового підпису ЕЦП

Відкриття товариства з обмеженою відповідальністю (ТОВ)

Повна реєстрація підприємства онлайн поки що розроблена лише для ТОВ, яке здійснює діяльність на підставі модельного статуту. В інших випадках - необхідно подавати особисто (або поштою) пакет документів, якісна підготовка якого займає час.

Державному реєстратору засновник або уповноважена особа повинна надати наступний перелік документів:

  • заповнена реєстраційна картка за формою 1;
  • протокол засновників про рішення заснувати ТОВ в оригіналі або нотаріально засвідченій копії;
  • статут в оригіналі в 2 примірниках (якщо не вказано в картці, що ТОВ буде здійснювати діяльність на підставі модельного статуту) відповідно до приписів закону;
  • документи, які засвідчують особу, яка подає ці документи.

Всі документи повинні бути в належному вигляді, текст і друк чіткими, без підчисток, помарок і закреслень, розбірливими, адже це може бути законною причиною відмови в реєстрації.

Засновникам треба знати, що з червня 2018 року скасовано мінімальний розмір статутного капіталу, він може становити хоч 1 гривню. Але для діяльності торгівлі цінними паперами, фондових бірж, туроператорів, інформагентств, компаній управління активами, туроператорів, операторів державних лотерей залишилися встановлені законом спеціальні вимоги щодо мінімального розміру статутного капіталу.

Державний реєстратор в таких випадках розглядає документи впродовж 24 годин з моменту подачі (крім вихідних та свят) і видає виписку з Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців і громадських формувань (далі – ЄДР). Спосіб отримання цієї виписки можна вибрати "поштою". Тобто, не виходячи з дому зареєструвати ФОП реально, а юридичну особу (ЮО) – лише, якщо підприємство працюватиме за модельним статутом.

єдиний державний реєстр ЄДР

Бувають випадки, коли процедура реєстрації може зайняти більше декларованих 24 годин. Інтернет-сервіс Мін’юсту (онлайн) лише отримує заявки, які перенаправляє в територіальні обласні центри. Далі реєстрацію здійснює уповноважений управління відповідного місцевого органу Мін’юсту, а, отже, наявний людський фактор.

Причинами відмови в реєстрації можуть бути: невірна інформація, помилки в документах, назва компанії дублює назви інших ТОВ в цій же сфері діяльності, а також невірно складений статут. При цьому саме статут, як правило, є приводом для прискіпувань з боку державного реєстратора. А тому, якщо є можливість і вид діяльності дозволяє, краще використовувати в своїй діяльності модельний статут, знявши з себе відповідальність за легітимність його положень.

Реєстрація суб'єктів підприємницької діяльності - безоплатна дія держави, оплата здійснюється тільки за матеріальні витрати видачі витягів. Нотаріуси теж мають функцію державних реєстраторів ЮО і ФОП, але за їх послуги доведеться платити.

Помилка деяких починаючих підприємців – реєстрація бізнесу самостійно. Кваліфікований юридичний супровід реєстрації бізнесу, який здійснює Адвокатське об'єднання "АЛЬВА ПРАЙВЕСІ", є необхідним. Юристи враховують всі нюанси та найактуальніші зміни законодавства, здійснюють оперативну підготовку необхідного пакету документів та реєструють суб’єкт підприємницької діяльності у нотаріуса без черг.

Як отримати юридичну адресу і чи може вона відрізнятися від фактичної?

За загальним правилом всі суб'єкти підприємницької діяльності зобов'язані вказувати в реєстраційних документах своє місце розташування - адреса, за якою реально здійснюється ця діяльність, ФОП може вказати своє місце реєстрації.

Місцезнаходження: юридична та фактична адреси

Згідно з господарським законодавством України місцезнаходженням ЮО є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу. З нього проводиться щоденне керівництво діяльністю юридичної особи та здійснення управління і обліку. Таким чином, відомості в ЄДР про місцезнаходження підприємства повинні кореспондувати фактичному місцю господарювання або управління.

ТОВ можна зареєструвати за місцем реєстрації засновника, а офіс розташувати в іншому місці. Таким чином компанія матиме дві адреси:

  1. юридичну, яка внесена в статутні документи і використовується для офіційного зв’язку;
  2. фактична, за якою здійснюється господарська діяльність.

Але це надалі може виявитися проблемою з контролюючими органами.

Тому краще в такому випадку стати на облік за місцем розташування головного офісу – основне місце обліку, а так само і за місцем знаходження нерухомості підприємства, об’єктів оподаткування або через які проводиться діяльність – неосновне місце обліку. Це дозволяє здійснити ст. 63.3 ПК України. Більше того, фіскальні органи в своїх роз’ясненнях та індивідуальних податкових консультаціях рекомендують чинити саме так при наявності множинності офісів і виробництв підприємства.

Як бути з податковою адресою?

податкова адреса компанії

Відповідно до ПК України це місцезнаходження ЮО, відомості про що містяться в ЄДР. Оскільки податкова адреса відповідає місцезнаходженню ЮО, то при реєстрації зміни місцезнаходження в ЄДР автоматично змінюється і податкова адреса.

Затягувати з внесенням нових відомостей в ЄДР не варто: як тільки ці відомості змінюються, такі зміни необхідно зареєструвати в ЄДР. Внести ж зміни про адресу, як про ЮО, так і ФОП, за встановленою формою можна через електронний кабінет державних адміністративних послуг за допомогою ЕЦП.

При листуванні державні органи орієнтуються саме на офіційно зареєстроване місцезнаходження підприємства. Контрагенти та партнери в діловому документообігу теж будуть спиратися на дані з ЄДР, а особливо, якщо дійде до спору чи суду. Розбіжності у фактичній і юридичній адресі при податкових перевірках тягнуть, як мінімум, питання з боку фіскальних органів.

Так, якщо перевірка Держпраці приходить в компанію, а потрапляє в чиюсь квартиру, у перевіряючих також виникають питання до власників підприємства. З досвіду зазначимо, що окрім зазначених проблем, коли юридична адреса не співпадає з фактичною, можуть виникнути складнощі при акредитації компанії на митниці.

В сучасних реаліях ТОВ, яке не бажає орендувати (якщо власного немає) приміщення для підприємницької діяльності, орендує юридичну адресу. Це передбачає підтвердження орендодавця присутності орендаря за місцем отримання кореспонденції, повідомлення підприємства про візити державних органів тощо. Такий орендодавець юридичної адреси також може надавати приміщення на період проходження перевірки за необхідності.

Важливо, щоб це не була адреса масової реєстрації, на якій уже висять десятки юросіб – виникає ризик зарахування податківцями такого підприємства до фіктивних і тоді вам перевірки гарантовані.

Ви знаєте як відкрити власну справу, але що після цього?

розпочати свою справу з нуля

Отже, тепер ви знаєте як відкрити власну справу юридично правильно: як зареєструвати фірму або як відкрити ФОП. Проте, після здійснення первинних зазначених дій для відкриття бізнесу майбутньому підприємцю слід заздалегідь бути готовим до подальших багатьох невичерпних питань: початок оподаткування і звітності підприємства, оформлення трудових відносин та готовності до перевірки Держпраці, якщо використовуватиметься наймана праця, оформлення договорів з контрагентами, дотримання протипожежних, санітарно-гігієнічних норм, прав інтелектуальної власності, отримання ліцензій та сертифікацій на продукти тощо.

Таким чином, на практиці відкриття бізнесу в Україні, незважаючи на поліпшені державні послуги онлайн, містить на кожному мікроетапі важливі юридичні аспекти. Ігнорування найдрібнішої деталі у подальшому, як мінімум, може призвести до накладення штрафів. Кожне питання вимагає чіткого і детального пропрацювання з боку юридичного супроводу. Це, як свідчить практика ведення бізнесу в Україні, мінімізує або унеможливлює ризики накладення штрафів фіскальними чи іншими контролюючими органами.

logo
Альва Прайвесі
Адвокатське об’єднання
Досвід, якість, конфіденційність